Dotyczy modeli po 1988 r.


Wymiana żarówek w "zegarach" wersji 740/940 jest dosyć prosta. Na górze zegarów znajdują się dwie śrubki pod zaślepkami, po ich odkręceniu wyjmujemy plastik osłaniajacy zegary. Nastepnie odkręcamy kolejne dwie śrubki trzymające same zegary.

Aby je wyjąć należy wysunąć je nieco z prawej strony i odpinać po kolei kostki elektryczne. Uwaga, wersje z Turbo maja dodatkowy przewód powietrza pod ciśneniem, który to podłączony jest do wskaźnika Turbo.

W niektórych modelach na tablicy rozdzielczej, dokładnie pod wskaźnikiem paliwa znajduje się termometr temperatury zewnetrznej. Termometr ten należy dodatkowo odkręcić od tablicy, jest to zadanie nieco skomplikowane i pracochłonne.

W Volvo serii 760/960 wyjęcie tablicy z zegarami jest troszkę bardziej skomplikowane, poniewaz przeszkadza rozbudowana górna część deski z nawiewami (760/960 mają inny profil deski).


Po całkowitym wyjęciu tablicy z zegarami (lub nie) możemy przystąpić do zmiany żaróweczek:


1. Wskaźnik paliwa, zegarek, prędkościomierz, obrotomierz i wskaźnik temp. płynu chłodzącego podświetlane są "wciskanymi" żarówkami o mocy 3W. Z powodzeniem możemy zamienić je na wymiarowo takie same żarówki o mocy 5W. Da to lepszy efekt, zwłaszcza w starszych egzemparzach. Bardziej widoczne bedą liczniki przebiegów.

2. Wskaźniki kierunkowskazów to "wciskane" żaróweczki 1,2W

3. Wszystkie kontrolki to także "wciskane" zaróweczki 1,2W


Po wymianie żarówek, można przystąpić do ponownego montażu tablicy z zegarami. Należy przy tym pamiętać aby nie spowodować zwarcia i nie przepalić bezpiecznika na tablicy. Gdyby tak się jednak stało, to bezpiecznik ten znajduje sie na odwrocie tablicy z zegarami po jej lewej górnej stronie. Jest on zalany w plastyku. Jednak można go w miarę prosto zastąpić cienkim drucikiem. Drucik ten obwiązujemy wokół dwóch końców przepalonego bezpiecznika.


W Volvo 760/960 włacznik swiateł drogowych i suwak sterujący natężeniem oświetlenia znajduja sie na jednym "paneliku". Wszytsko to podswietlane jest dwoma żaróweczkami 1,2W. Panelik nalezy wyjąc z deski roździelczej, odpiac dwie kostki i mamy sliczny dostep do "wciskanych" żaróweczek.

Wymiana żarówek w przyciskach znajdujących sie obok kierownicy (m.in.: przełacznik od swiateł przeciwmgielnych, podgrzewania szyby itd.) to troche bardziej skomplikowana sprawa.

Zdejmujemy plastykową ramkę i wyciągamy panel z przełącznikami. Podświetlane są one dwoma żaróweczkami, po jednej z każdej strony kierownicy.

Żaróweczki te znajduja się w plastykowych oprawkach. Żarówki należy wyjąć z oprawek i na ich miejsce włożyc nowe.

Są to bardzo małe żaróweczki z "nóżkami" stosowane w sprzetach RTV. UWAGA mają napięcie 14,4V. Dostępne są bez problemu w każdym sklepie z częściami elektronicznymi. Koszt około 1zł za sztukę. Jest to zegarmistrzowska robota. Jednak nie ma innego, taniego sposobu, gdyz Serwis Volvo sprzedaje tylko cały komplecik w oprawce za około 20 zł za sztukę !


4 x 20 zł. = 80 zł w serwisie lub 4 zł i troszkę własnej pracy.


Pozostały nam zaróweczki podświetlające konsolę od nawiewów/klimatyzacji. W modelach 740/940 bez klimatyzacji (ACC) za podświetlenie odpowiada pojedyńcza żarówka "wciskana" o mocy 3W. Dostep do niej jest banalny, wystarczy wyjać pokretła sterujące nawiewami i temperaturą i zdjąc plastykowy panelik. Volvo 760/960 z klimatyzacją posiada centralkę (ACC) i nieco bardziej skomplikowany system podświetlenia. Po odkręceniu dwóch śrubek bocznych wyciągamy całą konsolę. Z góry konsoli znajduje sie plastykowa lub gumowa zaślepka. Odkrecamy ją i mamy dostep do 6 żaróweczek. Dwie żaróweczki odpowiadają za ogólne podświetlenie pokręteł. Są to standardowe, opisywane "wciskane" zaróweczki 1,2W. Dwie kolejne odpowiadają za podświetlenie przycisków od klimatyzacji i obiegu zamkniętego. To także żarówki 1,2W, jednak należy załozyć je na znajdujące się tam specyficzne oprawki. Dwie ostatnie żaróweczki, to znowu 1,2W, lecz z naciągniętymi na siebie koloryzującymi gumkami. Maja służyć jako podświetlenie na kolorowo (pomarańczowo i niebiesko) obrzeży od guziczków klimatyzacji i zamknięcia obiegu powietrza.

Tym samym, sygnalizują ich uruchomienie.


Żaróweczki podświetlające schowek w podłokietniku na tunelu środkowym, to znowu "wciskana" 1,2W.

Taka sama, znajdująca się obok żarówka podświetla lampkę informującą o niezapiętych pasach dla pasażerów tylnej kanapy, oraz przełączniki podgrzewania foteli na tunelu środkowym.


Zapięcia pasów przy przednich fotelach także są podświetlane. W modelach Volvo po roku 1988, zapięcia te są podświetlane przez niewymienne diody.


Życzę miłej zabawy Tomek Zawitaj


Dodam jeszcze wymianę żarówki podświetlającej pozycję dźwigni biegów w automatycznej skrzyni ZF22. Należy wyjąć zapalniczkę ze środkowej konsoli. Następnie zdjąć spinkę metalową spinająćą osłonę tunelu z ramką konsoli. następnie odkręcić dwa wkręty mocujące pokrywę tunelu pod dzwignią hamulca ręcznego i unieść. Bezpiecznie będzie rozpiąć włączniki ogrzewania foteli, bo nadmierne ciągnięcie przewodu napewno spowoduje zciągnięcie wsuwek z oprawki zarówki oświetlającej wnętrze schowka i podłogę z tyłu. należy teraz znaleźć osobę o szczupłych dłoniach i uzyć jej do wyjęcia zarówki z podstawy dżwigni biegów. Wsuwając palce pod tą białą kość należy wyczuć niewielki prostokąt z doprowadzonymi przewodami i wyciągnąć. Żaróweczka jest w oprawce wciskana 1,2W. Montaż w odwrotnej kolejności. Jeżeli jednak zsuną się wtyczki z lampki oswietlenia schowka, należy wyjąć zapalniczkę z tyłu schowka i następnie wyciągnąć caly plastikowy wkład zaczynając od poluzowania lekkim naciskiem plastikowych zatrzasków na dole miejsca na popielniczkę, pociągając jednocześnie do siebie Zaróweczka jest tam 1,2W lutowana. Montaż w odwrotnej kolejności


Udanej naprawy Mariusz Malinowski

Volvo 7xx/9xx - Żarówki w desce rozdzielczej - wymiana

Tomek Zawitaj | Mariusz Malinowski